2023-11-28 13:23:43 Podrška potencijalno darovitim učenicima
Briga o odgojno-obrazovnim potrebama potencijalno darovitih i visokomotiviranih učenika u našim školama nije sustavna, često ne odgovara njihovim stvarnim potrebama. Ipak, pojedine škole su napravile vidljive pomake u tom pravcu. Suprotno uvriježenom mišljenju da se darovita djeca mogu sama snaći, istraživanja i praksa pokazuju da im je potrebna podrška okoline kako bi realizirali svoje iznimne potencijale. Uostalom, Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi darovitu djecu i djecu s teškoćama u razvoju svrstava u skupinu djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama. S namjerom da uhvatimo korak sa sredinama koje poklanjaju više pažnju svojim potencijalno darovitim učenicima, kad se ukazala prilika, naša Škola uključila se u program edukacije za darovite. Tim za darovite prošao je prošle školske godine opsežnu edukaciju rezultat čega su izrađeni školski dokumenti: Plan rada s darovitim, Metodologija identifikacije darovitih učenika te Pravilnik o radu s darovitim učenicima. Sada kreće faza edukacije učitelja. Njihova uloga je ključna u prepoznavanju i razvijanju učeničkih potencijala. Posebno je važno da učitelj prepozna teže uočljivu darovitu djecu kod kojih talent može biti zamaskiran teškoćama na socio/emocionalnom planu, niskim samopoštovanjem, specifičnim teškoćama u učenju (tzv. dvostruko posebni gdje teškoće prikrivaju darovitost i obrnuto) ili obiteljskim problemima. Nedavno održana ENTER konferencija u Splitu bila je odlična prilika učiteljima za unaprijediti svoje kompetencije u radu s darovitim kroz predavanja i radionice. Mogli su se vidjeti različiti programi podrške koji se provode u okviru osnovnih i srednjih škola, udruga ili regionalnih centara za darovite. Treba istaknuti da je Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije dao značajan impuls osnovnim školama u promicanju rada s darovitim. Identifikacija potencijalno darovite djece podrazumijeva daljnju podršku i poticanje sposobnosti važnih za njihov osobni i socijalni razvoj. Darovita djeca su samo djeca kojima treba podrška u održavanju visoke razine motivacije i rješavanju emocionalnih problema u odrastanju na koje nisu imuni. Njihovi individualizirani školski kurikulumi, ovisno o području darovitosti, obogaćuju se po obimu, složenosti te metodama rada. Ministarstvo je 2022. izdalo Smjernice za rad s darovitom djecom i učenicima. U pripremi je novi pravilnik u kojem će, nadamo se, biti precizirani postupci identifikacije i odgojno-obrazovne podrške. Za sada, izvrsni učenici naše Škole imaju mogućnost uključivanja u: dodatnu nastavu, izbornu nastavu, pripreme i sudjelovanje na različitim natjecanjima regionalne, državne ili međunarodne razine, različite projekte. Od izvanškolskih aktivnosti omogućeni su im programi matematike, prirodoslovlja i informatike pri Centru izvrsnosti u Splitu. Škola pruža tehničku podršku i ulaže napore kako bi učenike viših razreda potaknula na pristupanje selekcijskim procjenama Centra izvrsnosti koje se zadnjih godina odvijaju u online okruženju. To djeci olakšava postupak pa ne trebaju kao ranije ići na testiranja u Split. Unatoč neosporno talentu pojedini učenici, na žalost, ne pokazuju interes ili potrebnu razinu motivacije za dodatni rad. Osnovna škola je formativno razdoblje, ukoliko se potencijali tada ne prepoznaju i ne krene sustavan rad, zaostaci se teško mogu nadoknaditi. Ponosni smo na pet naših učenika koji su u ovoj školskoj godini izborili svoje mjesto u Centru izvrsnosti. Najmlađi učenik Ante Đerek, 5. b razred, pohađa program matematike. Antonija Glavaš i Mirna Đurišić, 7. c razred, uključene su u program prirodoslovlja. Učenica Nevena Benzon, 7.b razred, koja se plasirala u dva područja - matematiku i informatiku, odlučila se za matematiku. Šimun Jović, 8.c razred, također pohađa program matematike. U četvrtim razredima provodi se identifikacija potencijalno darovitih učenika u području matematike četvrtu godinu za redom kako bi im se osigurala podrška uključivanjem u programe škole ili Centra izvrsnosti. Upravo su u tijeku pripreme za testiranje. Zahvaljujemo svim roditeljima na visokom odazivu i podršci Projektu.
Tatjana Rašić, prof. psihologije
|
Osnovna škola "Josip Vergilij Perić" |